Strona firmowa na LinkedIn - co to jest i dlaczego warto?

Strona firmowa na LinkedIn

Strona firmowa na LinkedIn - co to jest i dlaczego warto ją założyć i prowadzić?

O tzw. fanpage’u w jednym z popularnych mediów społecznościowych słyszeli niemal wszyscy, ale kiedy podczas szkoleń czy warsztatów wspominam o stronie firmowej na LinkedIn, zapada cisza, a następnie zaczynają powoli padać pytania. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że na LinkedIn, który jest medium społecznościowym dla profesjonalistów, istnieje możliwość prowadzenia company page.

Funkcjonuje pogląd, że strona firmowa na LinkedIn nie działa, że trudno zdobyć, a następnie zaangażować obserwujących, że bez reklamy niewiele można tu zrobić. Poglądy te okazują się słuszne w przypadku firm, które nie mają dostatecznej wiedzy na temat wykorzystania narzędzi udostępnianych przez LinkedIn oraz mechanizmów, rządzących mediami społecznościowymi. Wystarczy poświęcić trochę czasu, by zrozumieć, na czym polega social selling, stworzyć chociażby zarys programu social sellingowego w firmie, a następnie wdrożyć go, analizować rezultaty i optymalizować.

Strona firmowa na LinkedIn może też osiągać świetne wyniki, jeśli uda się zaangażować pracowników w polecanie, komentowanie i udostępnianie treści. Jest też jednym z podstawowych narzędzi dla firm wdrażających kampanie employer brandingowe.




Strona firmowa a profil osobisty na LinkedIn

Strona firmowa na LinkedIn nie jest tożsama z kontem osobistym, to dodatkowa karta utworzona z poziomu profilu prywatnego, widoczna w pasku Menu w zakładce „Produkty”. Zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na LinkedIn? To bardzo proste. To dużo łatwiejsze niż założenie i uzupełnienie profilu prywatnego na LinkedIn w sposób kompletny.

Na company page’u podajesz tylko kilka podstawowych informacji, takich jak nazwa, opis, slogan (odpowiednik nagłówka), logo, lokalizacje, podczas gdy w koncie prywatnym uzupełniasz szereg pól związanych z przebiegiem twojej kariery: doświadczenie zawodowe, edukacja, umiejętności, rekomendacje, osiągnięcia.


1. Czym różni się strona firmowa od profilu prywatnego na LinkedIn?

Company page może mieć kilku administratorów. Każdy z nich będzie mógł publikować treści (w zależności od nadanych uprawnień) na stronie firmowej. Profil prywatny ma jednego właściciela i tylko on może publikować we własnym imieniu. Udostępnianie dostępu do konta prywatnego jest niezgodne z regulaminem LinkedIna. Konto firmy na LinkedIn może być zarządzane przez dowolnie wyznaczoną osobę.

Na stronie firmowej na LinkedIn nie ma możliwości publikacji artykułów. Jest to bardzo ciekawa możliwość profilu osobistego. Taki artykuł pozycjonuje się w wyszukiwarce. Lista takich publikacji pozostaje w profilu prywatnym i może stanowić np. bazę wiedzy dla odwiedzających. Obrazek pokazuje podstawową różnicę w wyglądzie między stroną firmową a profilem prywatnym na LinkedIn.

W przypadku profilu osoby są dwie podstawowe możliwości nawiązania kontaktu: wysłanie zaproszenia/ dołączenie do sieci oraz obserwowanie danego użytkownika. Możesz zarządzać listą kontaktów, którą rozwiniesz maksymalnie do 30000 osób. Strona firmowa posiada obserwujących oraz pracowników, którzy oznaczyli firmę w sekcji Doświadczenie zawodowe w profilu. Nie ma podglądu obserwujących, natomiast można przejrzeć listę pracowników.

Poprzez profil prywatny możesz wysyłać zaproszenia do osób, które chcesz mieć w swojej sieci. Wpływasz tym samym na rozwój swojej sieci, który może przebiegać szybciej niż w przypadku przyrostu obserwujących na stronie firmowej. Każdy użytkownik LinkedIn może wysyłać wiadomości do osób, które posiada w gronie kontaktów i tym samym budować relacje nie tylko poprzez aktywność w kanale informacji. Może też wysyłać spersonalizowane zaproszenia (zaproszenie z wiadomością, np. powitalną lub uzasadniającą, dlaczego chcesz nawiązać kontakt) do osób spoza sieci, rozszerzając tym samym swój zasięg.

Jak zaprosić do obserwowania strony firmowej na LinkedIn? Przyrost obserwujących stronę firmową przebiega w zasadzie na 4 sposoby:

  • aktywność na stronie,
  • zaangażowanie pracowników/ ambasadorów marki w udostępnianie treści ze strony firmy, a tym samym poszerzanie zasięgu company page o sieci użytkowników,
  • zaproszenia do obserwowania strony wysyłane w prywatnych wiadomościach,
  • reklama płatna.



2. Dlaczego profil działa lepiej niż strona firmowa na LinkedIn?

Jak już zauważyłeś, jest sporo różnic między profilem prywatnym a company page na LinkedIn. W sieci panuje powszechne przekonanie, że strony firmowe nie działają, a jeśli działają – to są mniej efektywne niż komunikacja poprzez profil prywatny.

Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z bardzo prostej rzeczy: ludzie chcą rozmawiać z ludźmi, a nie z logo danej firmy. Rozmowa ze stroną firmową przypomina rozmowę z botem na infolinii. Czasami ma on nawet jakąś nazwę, ale ty i tak czujesz się traktowany po macoszemu, trochę zrobiony w konia. To wygodne rozwiązanie, ale dystansujące markę od klienta. Dlatego jeśli ktoś chce skontaktować się z firmą na LinkedIn, wyświetla profil firmowy, a następnie listę pracowników. Szuka osób na odpowiednich stanowiskach i nawiązuje z nimi kontakt. Dalej prowadzi już rozmowę w wiadomościach prywatnych lub przenosi kontakt do rzeczywistości – umawia rozmowę telefoniczną lub spotkanie.

Dlaczego profil prywatny na LinkedIn jest ważny? Bo może skutecznie wesprzeć komunikację na stronie firmowej poprzez udostępnienia, polecenia czy też komentarze. Jeśli masz w firmie pracowników, którzy spędzają sporo czasu w mediach społecznościowych, spróbuj ich zachęcić do interakcji z treściami publikowany na stronie firmowej.

Bez profilu prywatnego nie założysz strony firmowej. Od tego wszystko się zaczyna.

Założenie strony firmowej jest ważne także dlatego, że 50% osób jest bardziej skłonnych kupić od firmy, którą obserwuje w mediach społecznościowych. Jednak np. kiedy rekruter wyśle do potencjalnego kandydata InMaila (płatna wiadomość sponsorowana na LinkedIn), to ten sprawdzi najpierw profil rekrutera, a dopiero później stronę firmową. Płynie z tego bardzo ważna lekcja: pracownicy podpięci pod stronę firmową mogą być wizytówką organizacji, jeśli mają dobrze uzupełniony profil prywatny.

Wskazówka: zadbaj o profile pracowników na LinkedIn już w procesie onboardingowym, przekazując im wskazówki, jak oznaczyć firmę i jak uzupełnić profil, by wyglądał profesjonalnie.


3. Dlaczego mimo wszystko potrzebujesz strony firmowej na LinkedIn?

Zdaję sobie sprawę z tego, że przedstawiłam już wiele argumentów, które ukazują przewagę profilu prywatnego nad stroną firmową. Jednak mimo wszystko company page powinna mieć swoje miejsce w twojej strategii marketingowej. Strona firmowa jest w Polsce wciąż niedocenianym narzędziem dotarcia do potencjalnych odbiorców oraz pracowników. Jakie korzyści wiążą się z posiadaniem i prowadzeniem strony firmowej na LinkedIn?

  • Strona firmowa pozycjonuje się w wyszukiwarce internetowej: dzięki temu twoją firmę mogą znajdować nie tylko osoby, które mają konto na LinkedIn, ale i takie, które wpiszą frazę w Google.
  • Posiadanie strony firmowej wygląda profesjonalnie: świadczy o tym, że poważnie podchodzisz do biznesu. Poza tym logo firmy wygląda bardzo ładnie w profilu prywatnym ;)
  • Strona firmowa to źródło informacji o organizacji. Dobrze uzupełniona zakładka „O nas”, ewentualnie - „Kultura organizacji” oraz przemyślana aktywność są elementami, na które zwracają uwagę potencjalni kontrahenci oraz osoby poszukujące pracy w branży.
  • Na company page’u możesz publikować oferty pracy. Kandydaci mogą również ustawić alert na oferty z twojej firmy.
  • Strona firmowa to kolejna forma kontaktu i komunikacji z odbiorcami poprzez publikacje.
  • Za jej pomocą możesz kierować na ruch na własną stronę internetową.
  • Pracownicy mogą oznaczać stronę firmową w sekcji Doświadczenie zawodowe. To jeden ze sposobów budowania świadomości marki. Dodatkowo, osoba, która oznaczyła się jako pracownik, staje się automatycznie obserwującym stronę.
Obrazek pokazuje, jak oznaczyć firmę w doświadczeniu zawodowym na LinkedIn.

3 rodzaje stron firmowych na LinkedIn

Jeśli posiadasz profil osobisty i jesteś właścicielem przedsiębiorstwa lub osobą upoważnioną do jej reprezentowania, możesz założyć stronę dla firmy, w imieniu której występujesz. Na LinkedIn występują 3 podstawowe rodzaje stron firmowych:


1. Strona firmowa (LinkedIn Page)

To podstawowa strona firmowa na LinkedIn, uczelni lub organizacji non – profit, na której można znaleźć opis działalności, pracowników, którzy są w niej zatrudnieni, dane kontaktowe, obserwowane hashtagi i powiązane grupy.

Posiada unikalny adres url, który określamy podczas jej zakładania i pozycjonuje się w wyszukiwarce. Jest źródłem informacji o kulturze organizacji, znajdziemy w niej aktualności (jeśli są publikowane), dowiemy się o aktualnych wakatach i zapiszemy się na powiadomienia o dodawanych ofertach pracy. Ta strona jest wystarczająca dla małych firm i konieczna dla dużych organizacji, które posiadają podmioty powiązane lub chcą zaprezentować i zwrócić uwagę na poszczególne marki, stworzone w ramach organizacji.


2. Strona marki (Showcase Page)

Jest powiązana z istniejącą już stroną. Aby ją założyć, powinieneś być administratorem istniejącego profilu firmy – pierwszym krokiem jest podanie powiązanej strony. Czym jest strona marki? Czym się różni strona marki od LinkedIn Page?

To opcja idealna dla firm, które posiadają oddziały regionalne, np. LinkedIn Local Polska posiada powiązane strony dla poszczególnych miast (LinkedIn Local Białystok, LinkedIn Local Warszawa). Ma zastosowanie również w przypadkach, w których w ramach jednej firmy funkcjonuje wiele marek, np. Procter & Gamble posiada powiązane strony, takie jak Head & Shoulders, Ariel India, Gillette Club; Nestle – Nestlé Nutrition, Nestle Purina, Nestle Nespresso, The Coca Cola Company – CokeSolutions, Coca-Cola CCI. Obrazek pokazuje przykład stron showcase page na LinkedIn.


3. Strona powiązana (Affiliated Page)

Niezbyt popularna z opcji, wykorzystywana w przypadku przejęcia, połączenia dwóch organizacji lub wykupienia na takich zasadach, że strona zgłaszana jako Affiliated Page funkcjonuje nadal niezależnie. Powiązanie strony z obecną na tych zasadach jest możliwe tylko poprzez Support – Dział Wsparcia LinkedIn. Należy napisać prośbę o powiązanie istniejącej strony, podać uzasadnienie i czekać na pozytywne rozpatrzenie. Powinieneś być administratorem obu stron. Strona powiązana w taki sposób będzie widoczna na LinkedIn Page podmiotu głównego po prawej stronie w sekcji „Strony powiązane” wraz ze stronami Showcase.

Zapewne zastanawiasz się teraz, która strona jest idealnym rozwiązaniem dla ciebie. Na początku w każdym przypadku należy założyć stronę firmową i w miarę rozwoju organizacji rozwijać ją i dodawać ewentualnie kolejne strony powiązane.

Wskazówka: jeśli odpowiadasz za marketing w instytucji edukacyjnej, przy zakładaniu strony powinieneś wybrać opcję „Instytucja edukacyjna. Szkoły i uczelnie”. Obrazek pokazuje, jak założyć stronę firmową na LinkedIn.


Podsumowanie

Oczywiście, posiadanie profilu prywatnego jest rzeczą podstawową, a aktywność w nim pozwala na osiąganie dobrych wyników w sposób organiczny. Jednak strona firmowa na LinkedIn powinna się stać komplementarnym elementem strategii marketingowej organizacji. Jednak samo posiadanie company page’a nie wystarczy. Stronę firmy należy prowadzić w sposób przemyślany i angażujący, by maksymalizować efekty. Jak to robić? O tym przeczytasz w kolejnym tekście.


Zapoznaj się z kursami