Założenie profilu na LinkedIn jest bardzo proste. Wystarczy podać kilka podstawowych informacji, by już za moment stać się członkiem największej na świecie społeczności profesjonalistów i zacząć czerpać z niej korzyści w wielu wymiarach.
Profil na LinkedIn to podstawowe narzędzie, które otworzy przed tobą szereg możliwości, związanych np. z poszukiwaniem pracy lub partnerów do współpracy, a nawet ze sprzedażą twoich produktów lub usług. Zwlekanie z założeniem profilu jest godzeniem się na zajęcie dalszych pozycji w wyścigu z konkurencją. Jak założyć profil na LinkedIn? Poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak dokonać rejestracji nowego użytkownika na tym portalu.
Wpisz w okno wyszukiwarki hasło lub adres „linkedin.com”. Na ekraniu pojawi się okno zatytułowane „Wykonuj swoją pracę jak najlepiej”, a pod nią formularz do rejestracji nowego użytkownika. Podaj wymagane dane: imię, nazwisko, adres e-mail, hasło (minimum 6 znaków; dobre hasło powinno zawierać duże i małe litery, cyfry i znaki/ symbole). Po wpisaniu tych informacji w poszczególne pola kliknij przycisk „Dołącz teraz”. Zobaczysz ekran powitalny „Welcome, (twoje imię)!”.
80% osób sprawdza najpierw osobę lub markę w internecie, zanim nawiąże kontakt. Czy wiesz, że twój profil na LinkedIn oraz dane, które w nim uzupełniłeś, są widoczne z poziomu wyszukiwarki? Ranking cyfrowego zaufania („Digital Trust”) potwierdza, że LinkedIn jest medium społecznościowym, któremu użytkownicy internetu ufają najbardziej. To powoduje, że jeśli na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce wyświetli się twój profil w tym portalu, jest duże prawdopodobieństwo, że dana osoba kliknie w ten link. Co wtedy zobaczy?
Profesjonalny i skuteczny profil to podstawa działania na LinkedIn. Profil zakładasz niezależnie od tego, czy zamierzasz być aktywny, dzielić się wiedzą, pisać artykuły, szukać pracy itp. W każdym z tych przypadków i we wszystkich tutaj niewymienionych, aktywność na LinkedIn ma swój początek w profilu.
Profesjonalnie uzupełniony profil to podstawa działań w mediach społecznościowych. Tak samo jest na LinkedIn. Osoby, które wyświetlają profil, mają możliwość zapoznania się z informacjami, które uzupełniliśmy. W większości przypadków na LinkedIn są to informacje prawdziwe. Podajemy tu takie dane, jak przebieg doświadczenia zawodowego czy wykształcenie, a także osiągnięcia.
To od nas zależy, czy przedstawimy się w sposób atrakcyjny i interesujący dla potencjalnego odbiorcy, czy może niepełny, zdawkowy i narcystyczny. Uzupełnienie profilu nie jest trudne, jeśli pamiętamy o kilku podstawowych sprawach, takich jak autentyczność, spójność oraz zorientowaniu na grupę docelową.
W 2018 roku przeprowadziłam badanie profili na LinkedIn. W badaniu wzięło udział 140 profili. Uczestnicy byli zróżnicowani pod względem wieku, wykształcenia, zajmowanego stanowiska oraz poziomu wiedzy na temat LinkedIn. Badanie potwierdziło, że znajomość tego medium społecznościowego wciąż jest niewystarczająca, wybiórcza i oparta na nieaktualnych przekonaniach.
W poniższym tekście przedstawię częściowe wyniki badania profili.
Twój profil jest o tobie, ale nie jest dla ciebie. W pierwszej kolejności zastanów się, do kogo kierujesz treści, które będziesz publikować, komu mogą pomóc twoje produkty i usługi i co chcesz osiągnąć na LinkedIn – z jakim celem zaczynasz aktywność. Następnie dostosuj rodzaj treści do odpowiedzi, których udzieliłeś na powyższe pytania.
Pamiętaj, że czas jest cenny. Nie tylko twój czas, ale i czas twojego odbiorcy. Dlatego elementy takie, jak nagłówek, zdjęcie w tle i podsumowanie uzupełnij w taki sposób, żeby jasno komunikowały, czym się zajmujesz, jakie problemy rozwiązujesz lub z jaką sprawą można się do ciebie zgłosić. To ważne również dlatego, że powyższe elementy wpływają na to, czy osoba odwiedzająca profil pójdzie dalej, będzie chciała zdobyć więcej informacji, czy zatrzyma się na tych danych, bo nie będą dla niej atrakcyjne.
Dlatego warto też zadbać o to, by prezentowane treści były atrakcyjne. I chodzi tu nie tylko o treść, ale i o formę. W podsumowaniu oraz w doświadczeniu zawodowym możesz dodać tzw. media, czyli pliki .pdf (np. z ofertą, portfolio), zdjęcia, prezentacje, krótkie filmy. Dzięki nim dasz odbiorcom więcej informacji na swój temat i wzbogacisz swój profil wizualnie. Przemyśl konstrukcję tekstu. 2000 znaków (tyle możesz wpisać w podsumowaniu) pisane jednym ciągiem, bez wyszczególnienia akapitów, nie będzie zachęcać do lektury. Zadbaj o odpowiednie oddzielenie akapitów. Postaraj się korzystać z list punktowanych. Tekst możesz urozmaicić, umieszczając w nim ikonki graficzne, np. strzałki, punktory i inne kształty.